Ako správne piť …

Viete ako piť ? Samozrejme na mysli máme nealko pitný režim. Hokej je veľmi dynamický šport vyžadujúci si nie len dobrú fyzickú kondičku na ktorej by sme samozrejme mali pracovať celý rok ale aj isté návyky ktoré napomáhajú ostať v dobrej kondícií a vydať z tela maximum. Povedzme si teda v nasledujúcich riadkoch čo to o správnom “zavlažovaní” ktorým nie len prirodzene zvýšime športový výkon ale aj urobíme niečo pre seba.

Stop dehydratácií : Ak sa u vás dostaví pocit smädu, znamená to že vaše telo zaznamenalo 2 percentnú dehydratáciu a prirodzene vás nabáda doplniť minuté tekutiny. K strate tekutín dochádza nie len pri fyzickej aktivite ako je samotné korčulovanie ale aj potenie či dýchanie ako také prispieva k odlivu tekutín a teda zhoršenej koncentrácii a väčšej náchylnosti k zraneniam dôsledkom únavy. Čísla sa líšia no väčšina odborníkov sa zhoduje že až 70% ľudského tela tvorí práve voda. U vrcholových športovcov toto číslo este narastá do hranice takmer 80 %. Zaujímavé je, že už pri sedem percentnom “nedostatku” vody v tele môže dôjsť ku kolapsovým stavom v organizme. Kedže vieme že väčšina vody je viazaná práve na svaly a tkanivá, pri deficite vody vznikajú často aj nepríjemné kŕče.

Pozor aj na srdce : Srdce je sval ako každý iný s výnimkou nepretržitého chodu a preto by sme mali venovať zvýšenú pozornosť na jeho “optimálne” fungovanie. To znamená okrem iného, dožičiť mu potrebný prísun tekutín v každom čase a zabrániť jeho nadmernému opotrebovaniu spôsobeného neprimeranou záťažou v dôsledku zahustenia krvi. V jednoduchosti, dbať na správny pitný režim najmä u mladších chlapcov a dorast a samozrejme u tzv. hokejistov seniorov kde strava spolu s regeneráciou, doplnkami a pitným režimom hrá významnú rolu. Okrem množstva prijatých tekutín sledujeme takisto “kvalitu”, teda nepijeme presladené nápoje s vysokým obsahom cukru ktoré majú inverzný efekt na výkon hokejistu ale sústreďujeme sa na vodu s čo najnižšou mineralizáciou a samozrejme bez bubliniek. V prípade fyzicky náročného tréningu je vhodné siahnuť po iónových zmesiach.

Pred aj Po : Zavlažovanie organizmu je nutné robiť priebežne a nie nárazovo. Tým viac zábudlivým športovým nadšencom doporučujeme mať flašu vody poruke vždy a všade ako je to len možné. Nevynechávame ani pohár vody pred spaním, takisto ani ako ešte viac dôležité “prebratie organizmu” 0,5 až 0,7 dcl vody pred samotným hokejovým tréningom. Po tréningu je vhodné okrem vody vstrebať aj tzv. jednoduché cukry na obnovu  svalového glykogénu. Jednoduchou radou ako nezabudnúť na celodenné pitie môže byť nasmerovať vaše kroky z toalety priamo ku kohútiku s vodou.

Berme do úvahy : Nie len samotný vek a intenzita tréningu určuje “vzorec” na príjem tekutín, no treba sa pozastaviť aj nad externými faktormi akými sú prostredie, nadmorská výška alebo vlhkosť vzduchu. Platí pravidlo, čím tažšie a namáhavejšie podmienky, tým viac je nutné telo zásobovať vodou a doplniť aj dalšie nevyhnutné látky ako je sodík alebo draslík, prípadne chloridy ktoré sa pri zvýšnej záťažy odbúravajú z tela ešte rýchlejšie. U starších vekových kategórií je nutnosťou sledovať príjem vody a prísun živín ešte dôraznejšie z dôvodu zníženej schopnosti organizmu metabolizovať niektoré minerály. Dobrým odporúčaním môže tiež byť používanie tzv. zdravých fliaš ktoré neabsorbujú chuťe ani pachy a takisto neobsahuje ťažké kovy, ftaláty ani iné prídavne zmesy ako sú zmäkčovadlá a podobne a teda tvoria neoddeliteľnú časť hokejovej výstroje či už rekreačných hokejistov alebo profesionálov.

Ak by ste náhodou po čítaní vysmädli, tak šup ho po vodu a na zdravie !

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.